Senne Inspiracje
follow.png

Motyw snów i światów wyobraźni przewija się we wszystkich mediach. Nie wszystkie wyszczególnione poniżej przykłady zawierają w sobie jasno określony świat snów, lecz w każdym jest ukazany jakiś z jego aspektów.

Filmy:

Koszmar z ulicy Wiązów (1984) - Świat najgorszych sennych koszmarów. Główny bohater posiadając kontrolę nad światem snu, więzi w nim swoje ofiary, które jak się okaże, nie zawsze są tak całkowicie bezsilne.

Niekończąca się opowieść (1984) - Świat, którego podstawą są marzenia. Główny bohater przemierza niezwykły świat, oraz spotyka fantastyczne postacie, aby uratować je od zapomnienia.

Ucieczka w sen (1984) - film w którym grupa naukowców trenuje uzdolnionych ludzi, aby mogli wejść w sny innych osób. Chcą wykorzystać to odkrycie do leczenia koszmarów, lecz znajdują się i tacy, którzy używają swych zdolności do mordowania ludzi w snach.

Mroczne miasto (1998) - Być może świat tu przedstawiony nie jest jednoznacznie określony jako sen, lecz cała stylistyka filmu, niedomówienia, oraz moc głównego bohatera, bardzo taki przypomina.

Cela (2000) – Gdy psychopatyczny morderca zapada w śpiączkę, pani naukowiec wchodzi w jego sen, aby odkryć miejsce więzienia jego ostatniej ofiary. Bardzo obrazowa opowieść ukazująca, jakie sny ma chory umysł, oraz jakie można przeżyć tam koszmary.

Jesteśmy snem (2002) – świat zmienia się zależnie od snów jednego człowieka. Historia naukowca, który wykorzystuje ten fakt, aby zmieniać rzeczywistość wg swoich pragnień.

Lustrzana maska (2005) - Oniryczny film Neila Gaimana, gdzie młoda dziewczyna musi wydostać się ze świata wyobraźni, aby odzyskać swoje życie.

Od-rodzenie (2006) - koreański film balansujący na granicy horroru i baśni. Młoda pisarka przemierza świat swoich wspomnień, który miesza się z wspomnieniami innych ludzi, oraz światem duchów.

Paprika (2006) - Anime, w którym grupa naukowców odkryła sposób na wejście do umysłów śniących ludzi. W filmie na początku jest to wykorzystywane do leczenia ludzkich schorzeń, lecz szybko podróże w krainę snów stają się walką o przetrwanie.

Parnassus (2009) - film opowiada o objazdowym teatrze tytułowego doktora Parnassusa i podróżach po świecie wyobraźni. Obecna na występach publiczność wchodzi do snu i otrzymuje szansę wyboru pomiędzy światłem lub ciemnością.

Incepcja (2010) – Grupa ludzi włamuje się do ludzkich snów, aby ukraść pewne informacje, lub też zaszczepić komuś nieznaną mu ideę. Doskonałe źródło inspiracji, oraz przykład jak wola może naginać prawa wewnątrz tak plastycznego świata, jakim jest sen.

Sucker Punch (2011) - w filmie główna bohaterka ma dar przyciągania uwagi pięknym tańcem, w czasie którego na ekranie pojawiają się prawdziwie senne wizje.

Imaginaerum (2012) - umierający kompozytor zostaje zamknięty w klatce swojego umysłu, w którym walczy o odzyskanie utraconych wspomnień.

Gry Komputerowe:

Dreams to Reality (1997) - gra przygodowa, w której bohater próbujące powstrzymać grupę ludzi przed opanowaniem śnienia.

LSD dream symulator (1998) - bardzo niekonwencjonalna japońska gra, w której główny bohater podróżuje po świecie snów przechodząc z jednego snu w drugi, lecz w praktyce jest tam tylko obserwatorem.

American McGee's Alice (2000) i Alice: Madness Returns (2011) – gry będące kontynuacją opowieści z książek o Alicji. Pokaz jak pod wpływem tragedii piękne sny zmieniają się w koszmary.

Psychonauts (2005) - gra platformowa o chłopcu potrafiącym wchodzić w umysły innych osób, który wykorzystuje tą zdolność do pokonywania własnego strachu i pomaganiu innym ludziom.

Tension (2009) - gra przygodowa rozgrywająca się w świecie na granicy życia i śmierci. Główny bohater zbiera kolory z sennego otoczenia, aby następnie używać ich, jako źródła mocy.

Dreamkiller (2009) - FPS w którym pani doktor wchodzi do snów swoich pacjentów, aby stoczyć walkę z nawiedzającymi ich koszmarami.

Dreamscape (2010) - RPG w japońskim stylu, gdzie dziewczynka chodzi po światach spotkanych osób.

Seriale:

Dream Hunter REM (1985) - miniserial anime, w którym główna bohaterka walczy z demonami w snach ich ofiar, oraz w świecie rzeczywistym.

Lunatycy (1997) - pewien naukowiec tworzy urządzenie, dzięki któremu kilka osób może śnić jeden sen. Wykorzystuje to odkrycie do pomagania osobom mającym problemy związane ze snami.

Szpital Królestwo (2004)- serial opowiadający o szpitalu, gdzie świat duchów przeplata się z rzeczywistym. Punktem styku są sny.

Yume Sukai (2006) - głównymi bohaterkami są kapłanki, które walczą z manifestującymi się na jawie koszmarami.

Dream Eater Merry (2011) - serial anime na podstawie mangi, w którym senne demony walczą w snach, aby dostać się do świata realnego. Główny bohater zaprzyjaźnia się z innym demonem, który dla odmiany chce do świata snów wrócić.

Black Rock Shooter (2012) - serial anime, w którym problemy głównych bohaterek są rozwiązywane nie tylko w świecie realnym, lecz także w świecie marzeń, gdzie dusze skonfliktowanych dziewczyn walczą ze sobą.

Książki:

Oko na niebie - Philip K. Dick - Kilkoro przypadkowych zwiedzających zostaje uwięzionych w świecie swoich fantazji.

Ubik - Philip K. Dick - futurystyczna wizja świata pełen telepatów i innych osób z paranormalnymi mocami. Bohaterowie książki doświadczają dziwnych zmian rzeczywistości, pełnych nierealnych doznań.

Alicja w krainie czarów i Alicja po drugiej stronie lustra - Lewis Carroll - Bajki, które jako pierwsze powinny kojarzyć się z podróżowaniem po krainie snów.

Wurt - Noon Jeff - ludzie uzależniają się od dziwnego narkotyku, który potrafi nie tylko wywołać określone sny, ale także połączyć w nim kilka osób.

Zegar Snów - Brian Lumley - opowieść o wędrówce po ziemskim świecie snów w klimatach Lovecrafta.

Wojownicy nocy; Powrót Wojowników Nocy; Śmiertelne sny i Nocna plaga - Graham Masterton - Opowieści o wybrańcach, którzy posiadają moc walki z demonami w snach ludzi. Konfrontacja odbywa się na dwóch płaszczyznach, w świecie realnym, oraz w snach, gdzie walczący wykorzystują nadprzyrodzone umiejętności.

Sen, Mgła, Koniec - Lisa McMann - seria książek opowiadających o łowczyni snów, która musi nauczyć się panować nad swoją zdolnością, oraz pogodzić się z konsekwencjami związanymi z posiadaniem tego daru.

Senne manowce - Andre Norton - Opowieści o fantazjotwórczyniach, których rolą jest tworzenie snów dla bogatych klientów. Jak się okaże, sny mają tam dużo większe znaczenie niż się początkowo wydaje.

W lustrze snów i Po drugiej stronie snów - Catherine Webb – Opowieści dziejące się w świecie snów. Walka między królestwem marzeń i królestwem koszmarów.

Komiksy:

Sandman - Neil Gaiman - Król snów, jeden z nieskończonych i jego królestwo. To nie tylko obraz snów, ale także piekła, bohaterów ożywionych przez fantazje, oraz niezwykły pojedynek na wyobraźnię.

Dreamland - Reno Lemaire - francuski komiks rysowany w stylu mangi, w którym główny bohater po pokonaniu swojego strachu staje się podróżnikiem. Nabywa on we śnie niezwykłych mocy, a także może kontrolować, gdzie się we śnie znajdzie.

Alicja w Krainie Serc - Quin Rose - jedna z wielu pozycji odwołujących się do książki Alicja z krainie czarów, tym razem w wersji mangowej. Tytułowa bohaterka zostaje zaciągnięta do króliczej nory, w której okrywa świat, gdzie ubóstwia się odwiedzających go śniących.

Nightmask - Archie Goodwin - komiks wydawnictwa Marvel, którego głównym bohaterem jest Keith Remsen. Główny bohater ma moc wchodzenia do snów innych ludzi i wykorzystuje tą moc, aby pomagać ludziom cierpiącym na różnego rodzaju schorzenia psychiczne.

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License